Ohlédnutí za projektem EDISON

Poslední týden v září na naši školu zavítali zahraniční studenti ze 7 zemí světa v rámci mezinárodního projektu EDISONEducation, Drive, Internacionality, Students, Opportunity, Network, který zaštiťuje MŠMT. Studentská organizace AIESEC umožňuje prostřednictvím tohoto projektu žákům základních i středních škol setkání s vybranými zahraničními vysokoškolskými studenty.

Zahraniční studenti navštívili na začátku týdne třídy 1. stupně i mateřskou školku, kde naučili děti některé jejich hry nebo si společně zatančili typické národní dětské tanečky. Žáci byli z této nevšední návštěvy nadšení, a kudy mohli, tudy sbírali autogramy, rozdávali obrázky a vlajky, které našim hostům nakreslili, mávali, objímali, fotografovali se a také se odvažovali ke krátkým anglickým konverzacím J.

Studenti bydleli v rodinách našich žáků. Celý zbytek týdne vždy několik hodin denně trávili s vybranou třídou 2. stupně, představovali jim základní geografické, kulturní i historické informace o jejich zemi, učili je tradiční tance nebo společně vařili tradiční jídla … vše probíhalo v anglickém jazyce! Týden vyvrcholil páteční prezentací v jídelně školy. Každý zahraniční student se svou přidělenou třídou představil originálním způsobem jeho zemi na pódiu. Následovala pak prohlídka stanovišť příslušných zemí, které představovali žáci 2. stupně, nyní již specialisté na vybrané země.

Po celý školní rok můžete shlédnout v jídelně školy výstavu projektů z jednotlivých zemí, pokochat se bulharskými maskami, výtvarně zpracovanými mapami, čínskou abecedou i trojrozměrnými pyramidami a zavzpomínat na povedený týden.

 

Podívejme se nyní na celotýdenní práci jednotlivých tříd a jejich zahraničních studentů

 

6. A - Indonésie (Intan)

Intan nás okouzlila svou křehkou krásou podtrhnutou jemným indonéským tradičním oděvem. Získala si celou 6. A svým úsměvem a vyprávěním o velmi exotické zemi. Šesťáci, ačkoliv nováčci na 2. stupni, ničeho se na pódiu nezalekli. Vystupovali jako první. Setřeli pot nervozity z čela, který jim rozpíjel královské indonéské koruny, napřímili se a zahrnuli nás zajímavými informacemi ze zeměpisu a historie Indonésie. A protože každé vystoupení má být pestré, kromě dávky informací nalili do publika i dávku adrenalinu, když celou jídelnu roztančili na malajský tanec pro vytvořený organizaci AIESEC (kdo by si chtěl doma zatančit, odkaz k dispozici zde https://www.youtube.com/watch?v=UNsmarqx0uU)

 

6. B - Čína (Crystal)

Stále usměvavá Crystal naučila žáky 6. B nejen anglicky, ale fascinovaní jsme mohli všichni v pátek hledět na zpaměti žáky zazpívanou čínskou písničku. Když žáci povídali anglicky o Číně, neměli ani žádné nenápadné taháky zezadu plakátu, ale zvládali vše vlastními slovy zpaměti! Jejich překrásně malovaný plakát nám dokonce umožní naučit se některé fráze napsat čínsky. Crystal s sebou přivezla také tradiční čínské šaty, které měla jedna s děvčat Čechových tu čest mít na sobě při prezentaci oblečené. Čínské stanoviště bylo nejpestřeji vybaveno všemi možnými čínskými suvenýry a doplňky, o kterých šesťáci dovedli svým spolužákům se zájmem povídat. Crystal se svou třídou nezahálela ani o přestávkách a učila je zajímavé čínské i mezinárodní hry J

 

7. A  - Irán (Pegah)

Pegah z Iránu měla moc těžký nástup do školního týdne, protože naše chladné počasí ji skolilo a ona v pondělí onemocněla. Se vším se ale zvládla vyrovnat i za pomoci dobrých íránských tradičních rad – víte například, že když máte horečku, neměli byste jíst hroznové víno? To vám prý zdravotní stav jen zhorší. Na začátku týdne 7. A působila nezúčastněně a ducha-nepřítomě. Pegah nakonec ale všechny dovedla probrat a celá třída v pátek všem nadšeně zatančila a představila mistrně ztvárněné koláže na plakátech o Iránu. Kromě vzpomínek na celou třídu jí v mysli také utkvěl Oliver se svou angličtinou, srdeční a ochotní Davidové, a technicky velmi zdatný Filip.

 

7. B - Brazílie (Thays)

Vysmátá a srdečná Thays strávila týden s vysmátou a srdečnou 7. B. Třída nepřekvapila jen spolužáky svou zajímavou prezentací, která se kromě karnevalu v Riu věnovala i hlubokým podnětům k zamyšlení týkajících se například kácení deštného pralesa nebo nevyhovujícího veřejného základního školství. Všichni ze 7. B překvapili také samotnou Thays, když jí přede všemi na pódiu popřáli k narozeninám a věnovali jí krásnou květinu v květináči. Nezapomenutelný zůstane i tanec třídy na pódiu ve víru brazilských rytmů, který rozhoupal v kolenou i mnohé učitele. A co 7. B udělá, když technický šotek přeruší taneční písničku? No prostě to pohotově portugalsky dozpívají J.

 

8. A – Bulharsko (Ivan)

Jediný muž mezi našimi zahraničními návštěvníky, navíc se zájmem v žonglování a ve středověku…která dívčina by s ním nechtěla alespoň na chvilku promluvit? Jak je libo, ale v angličtině, prosím J. Třída 8. A se s Ivanem naučila neuvěřitelně mnoho a udělala velké pokroky, nejen jazykové. Bulharské vystoupení bylo nejpestřejší ze všech. Nechybělo představení geografie a historie země, i s nádherným kostlivcem značícím obrovský potenciál země co do množství vykopávek. Tance nás čekaly dva – jeden typicky mužský, ve strašidelných vlastnoručně vyrobených maskách, který není povolen tančit ženám. Druhý pak společenský kolový. A ochutnali jste na stanovišti pravou Bulharskou Lutěnici? Ta naše je její jen hodně vzdálený příbuzný J.

 

9. A - Rumunsko (Dana)

Budoucí učitelka angličtiny v překrásném rumunském kostýmu rozdělila role ve svém týmu na chlapecké a dívčí. Deváťačky nám zatančily rumunský tradiční kolový tanec a zazpívaly nám dokonce v rumunštině písničku, která roztleskala celé publikum do rytmu J.  Chlapci nám představili zemi prostřednictvím vyrobené mapy Rumuska využité jako koláž vlajky a zajímavých mezníků a informací z rumunské země. Jako pochutina na nás čekala kukuřičná kaše, kterou je možné jíst nejen samotnou, ale výtečná je například s balkánským sýrem nebo s chlebem. Škoda, že na mnohé nezbyl rumunský výtečný moučník s marcipánovou příchutí.

 

9. B - Egypt (Rania)

I když Ranja byla neúprosná a nedala 9. B chvilku oddechu, třída si ji velice oblíbila a trávili s ní čas i mimo vlastní vyučování. Deváťáci překonali prvotní ostych z opravdové anglické konverzace a od angličtiny si tedy neoddechli ani ve středu odpoledne, když se společně vydali do víru centra města na Bubble tea a na poznávání krás a památek Brna. A když to občas s angličtinou drhlo? Od čeho máme moderní technologie a v chytrých telefonech překladače a slovníky? Musím uznat, že za celý týden tato třída udělala největší pokroky!! Jak v angličtině, tak v dalším osobním rozvoji. Viděli jste ten krásný arabský tanec na pódiu, kdy děvčata tančila zcela sama, vlastní sóla v kostýmech, před celou školou a bez opory lektorky? Vypadaly krásně, ladně a sebejistě!! Rovněž samotná prezentace země byla velmi vydařená, každý s jednou větou o Egyptě, ale zato s bravurním překladem do češtiny J.

 


A ještě odkaz na album společných fotografií

 

CHTĚLA BYCH MOC OCENIT A POCHVÁLIT VŠECHNY AKTIVNĚ ZAPOJENÉ ŽÁKY 2. STUPNĚ, PROTOŽE NÁM UKÁZALI, ŽE:

  • umí pracovat v týmu
  • umí se společně dohodnout a vytvořit úžasné věci
  • mají odvahu vystoupit na pódiu
  • nebojí se představit ostatním, co se naučili
  • nebojí se mluvit anglicky (už)
  • nebojí se svých chyb (anglických i prezentačních), protože chyby nám pomáhají růst J.

 

Důležitá upozornění a jedna malá žádost určená žákům školy

Mgr. Zuzana Kruťová, zástupkyně ředitele školy


Aktualizace 21.02.2021